2012. április 4., szerda

Paleolit diéta....

Nem szeretem diétának nevezni, mert a diéta kifejezéshez az ember mindig negatív dolgokat társít. A diéta szó hallatán az első dolog ami eszünkbe jut, le kell mondanunk egy csomó dologról, éhezni kell, és sanyargatni magunkat és csupa nehézséggel és betegségtudattal jár....nem is sorolom.
Így nem lehet nekikezdeni semminek :)
Nevezzük inkább életmódnak, így sokkal pozitívabban hangzik.
A paleo lényege, hogy szakítva a modernkori ember étkezési szokásaival és életmódjával,  visszakanyarodik kőkorszaki őseink életmódjához.
Akkoriban halászó- vadászó őseink a természet adta "élő" konyhán táplálkoztak. Annyit és azt ettek, amit sikerült zsákmányul ejteniük, illetve begyűjtögetniük.
A testfelépítésük is alkalmazkodott ehhez a létformához. Függeszkedni, kúszni, kapaszkodni, mászni kellet, rövid távon gyorsan futni a vad után, vagy éppen egész nap kitartóan gyalogolni, gyűjtögetni. Szorosan összefüggöt a mozgás az étkezéssel és létfenntartással.
Őseink azért ettek, hogy éljenek és nem fordítva. A mozgás pedig természetes része volt az életüknek, nem nehézség.
A mezőgazdaság megjelenésével egyidőben az ember elkezdett tunyulni. Bár még mindig munkavégzéssel járt az élelem megszerzése, mégsem kívánt már olyan aktivitást és fittséget az embertől mint korábban.
Arról nem is beszélve, hogy az újfajta táplálkozási szokások megjelenésével kezdetét vette a civilizációs betegségek elterjedése. Az ember szervezete képtelen volt alkalmazkodni a gabonából előállított ételekhez, tejtermékekhez (zárójelben jegyzem meg, milyen morbid dolog egy másik faj anyatejét innunk, az ember sem feji le a tejét, hogy a jószágoknak adja, ez az én személyes gondolatom, nincs köze a paleohoz), s ennek egy csomó nemkívánt eredménye lett.
Szívbetegség, magas vérnyomás, cukorbetegség, elhízás, allergiák....stb végestelen hosszú a sor.
A mai kor emberének ez már annyira természetes, hogy észre sem veszi, mennyire nem az.
Nem kellene hogy így legyen. Egy pici változtatás is sokat javít az ember életminőségén, hát még ha belevág egy nagy kalandba és hagyja magát gyógyulni.
Ajánlom figyelmetekbe Szendi Gábor oldalát, ahol részletesen olvashattok a paleo diétáról/ életformáról.
Csodás recepteket találhattok Elmíra konyhájában, és BB Paleovital oldalán.
Főzéshez való alapanyagokat a környezetetekben is beszerezhetitek, de van egy klassz biobolt is a neten,  a Biobolt e-tár, jó szívvel ajánlom.
Nézzük miből áll a modern ősember étrendje:
Amiket lehet enni
Húsok - csirke, pulyka, sertés, marha és így tovább.
Halak és tengeri állatok
Tojás - lehetőleg bio
Zöldség - nyersen vagy főve, sütve. A magas keményítő tartalma miatt,kizárt a burgonya, csicsóka, édesburgonya stb.
Teljesség igénye nélkül ami jöhet, zeller, uborka, paprika, paradicsom, fejes saláta, spenót, káposzta, brokkoli cukkini, paszternák stb.
Gyümölcsök - bogyók pl áfonya, ribizli, málna, hogy csak néhányat említsek.
Diófélék és magvak - törökmogyoró, mandula, pisztácia, makadámiai dió, szezámmag, mák, lenmag és így tovább.
Gyógynövények és fűszerek...
Amiket nem szabad enni
Gabona - finomított liszt (fehér kenyér, péksütemény, tészta) kukorica, köles, zab rizs...
Tejtermékek - a legtöbb ember nem tudja megemészteni a tejet, ezért okozhat allergiát és irritábilis bél szindrómát.
Finomított cukor - egy teljesen természetes anyag, amely agresszíven hat a hasnyálmirigyre és az egész testre.
Hüvelyesek- az összes babféle, lencse, amerikai mogyoró, borsó félék, szója...
Elsőre durván hangzik, de meglátjátok, nem olyan nehéz.
Ez egy olyan diéta, ahol nem kell számolgatnod a kalóriákat, csupa emészthető, egészséges hozzávalókból tevődik össze.
Megosztom veletek azoknak az ételeknek a receptjeit, amiket magamnak készítek, így remélem inspirálódtok kicsit és lesz kedvetek kipróbálni :)
Hogy mi az előnye a változtatásnak? Első szembetűnő dolog a gyors fogyás. Bár ez egy rendkívül klassz dolog, nem ez a legfőbb szempont, ez nem fogyókúra.
Normalizálódik a vérnyomás, megszűnnek az emésztési panaszok, enyhülnek majd megszűnnek az allergiás tünetek, ízületi panaszok...stb. A közérzet javulás elkerülhetetlen, az ember összes belső szerve fellélegzik, és ez kívülről is látszani fog. Mindenki azt fogja kérdezgetni, mi van veled, olyan jól nézel ki :)
Próbáld ki, van értelme!

6 megjegyzés:

  1. Szia Timi! A FB-ról kerültem ide hozzád:-) Ismerem ezt a diétát, teljes mértékben magamévá tudom tenni és tettem is. (igaz már nem alkalmazom, de lehet, hogy újra nekivágok:-)) Használtam, elsősorban azért, hogy a feles kilóimtól megszabaduljak, de nálam sajna nem volt eredménye. Tudom a kivétel erősíti a szabályt és nem akarok ezzel elrettenteni senkit tőle, mert tényleg nagyon jól éreztem magam az alatt a két hónap alatt, amíg így táplálkoztam. Igaz én teljesen úgy ettem mint az őseink. Nem pároltam a zöldséget, csak nyersen, nem ettem semmiféle "liszthelyettesítőt". Csak hús, zöldség, minimális fehérje, tej. És csak 2 kg tűnt el rólam, elkeseredtem, feladtam. De talán most hogy rád találtam kapok némi inspirációt az újrakezdéshez:-) Örülök, hogy létrehoztad az oldalt!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ha szabad mondanom, hogy talán ott tévesztettél (a komment alapján), hogy a paleó nem vega étrend! Ezt sokan elfelejtik a rossz beidegződések miatt. Ha sok zöldséget (gyümölcsöt) eszel, akkor sok Ch-t veszel magadhoz és nem fogsz fogyni. A paleó majdnem ketogén étrend, Burry szerint 70%fehérje/hús/hal/tojás, és összesen csak 30% a többi megengedett táplálék. Ha újra kezded, ne salátában gondolkodj, hanem húsban. A tej sok tejcukrot is tartalmaz a többi káros alkotórésze mellett. Ha nem is cukrozod, akkor is hizlal... és nem paleó.

      Törlés
  2. Szia Napcsi! Nem is tudod hogy örültem a levelednek. Az előbb beszélgettem egy barátnőmmel, aki már két- három hónapja paleozik, és bár változik az alakja, kilókat nem veszít. Tanakodtunk mi lehet az oka, de nem jutottunk előrébb. Megemlítem majd neki, vagy talán ő is olvassa itt, hogy ezzel nincs egyedül. Én nem elsősorban a fogyás miatt kezdtem neki, hanem az egészségemet szerettem volna visszanyerni ( sikerült ). Az csak egy plusz volt hogy a kilóim is szépen lementek. Köszönöm hogy idetaláltál, sok sikert az újrakezdéshez! :)

    VálaszTörlés
  3. Úgy örülök neki, hogy ilyen pozitívan fogadtad az élményeimet:-) Aztán eszembe jutott, hogy nem írtam meg mi volt amiben a jótékony hatását éreztem. Nálam egy nagyon rossz dolog, hogy ha éhes vagyok, akkor rám tör egy belső remegés, rosszullét környékez, hányingerem és hőhullámaim vannak. Na az alatt a két hónap alatt egyetlen egyszer nem voltam éhes, és rosszullét sem gyötört. Tudom, hogy ez a szénhidrát miatt van, vagyis, hogy nem vittem a szervezetembe szénhidrátot. Ha másért nem, ezért érdemes csinálni:-) Mondtam is a páromnak, hogy újra szeretném kezdeni a salátázást.:-)

    VálaszTörlés
  4. Szia Timi!
    Örülök, hogy nézelődő napomon pont erre a posztodra tévedtem. Bár sokat látott diétázó vagyok, ez nekem kicsit új. Érdekes, és elgondolkodtató írás. Azt hiszem mélyebb tanulmányozást kíván a téma. Vissza fogok jönni hozzád.
    Üdvözlettel, és sok sikert kívánva:
    Zsóka

    VálaszTörlés